Gent heeft besloten het aantal riviercruises te beperken tot vier per dag en zeecruises zijn helemaal niet meer toegestaan, deze beslissing is genomen om het overtoerisme te beperken en de milieubelasting tegen te gaan. Deze stap is genomen als gevolg van de hoge toename van riviercruises, die zijn gestegen van 100 naar 300 in de afgelopen twee decennia.
De nieuwe maatregelen omvatten ook andere wet en regelgeving waarbij bijvoorbeeld de schepen niet meer hun dieselmotoren mogen laten draaien.
Antwerpen kiest voor een hele andere koers, zij blijven open voor rivier- en zeecruises. Hier zijn ook nog geen plannen om tot beperkingen over te gaan. Toerisme in Antwerpen, benadrukt zelfs de positieve economische impact. Dit geldt ook voor Gent, waar het aanmeren van een schip toch al snel de stad gemiddeld zo’n duizend euro betekent voor de lokale ondernemers. Verder is het ook belangrijk te weten dat in Antwerpen het aantal toeristen dat momenteel met de schepen aankomt, een relatief kleine hoeveelheid is in relatie tot totaal aantal toeristen dat de stad bezoekt.
Zeebrugge gaat daarentegen, met Europese en Vlaamse subsidies, een grote investering doen in walstroomfaciliteiten om grote zeecruises aan te kunnen. Dit initiatief onderstreept de vraag en noodzaak om na te denken over duurzame oplossingen binnen de cruise-industrie, om tevens de behoefte van de ondernemers te koesteren en te zorgen voor een goede leefbaarheid.
Bron en meer informatie: https://www.standaard.be/