Booking.com heeft bekendgemaakt dat ze per 1 juli 2024 stoppen met de pariteitsverplichtingen die zij in Nederland hanteren. Dit besluit is genomen om te voldoen aan de Europese Wet inzake digitale markten (DMA). “Dit is goed nieuws voor hotels, bed & breakfasts en andere accommodatieverstrekkers.“ stelt KHN op haar website.
Door het afschaffen van deze pariteitsverplichtingen hoeven hotels, bed & breakfasts en andere accommodatieverstrekkers niet langer dezelfde of betere prijzen en voorwaarden op Booking.com aan te bieden dan op hun eigen boekingskanalen. Booking.com benadrukt dat deze wijziging ook geldt voor deelname aan het Genius-programma en het Programma voor Aanbevolen Partners.
Bron: www.khn.nl
De aanpassing van de pariteitsclausule is gemaakt onder druk van de Europese Digitale Markten Wet (DMA). In enkele Europese landen had Booking.com de voorwaarden, op aandringen van de nationale autoriteiten, al aangepast. De regeling gaat nu dus voor alle landen gelden die bij de EU zijn aangesloten.
Door het vervallen van de laagste prijsgarantie loopt Booking.com het risico dat consumenten op zoek gaan naar de website waar zij voor de laagste prijs kunnen boeken. Dat kan bijvoorbeeld ook de website van het hotel zelf zijn. Booking.com loopt dan de provisie mis – terwijl de accommodaties minder kosten hoeven te maken en daardoor een lagere prijs kunnen bieden. Er zijn geen officiële cijfers over de hoogte van de provisie, maar in gesprekken met ondernemers (door Pretwerk.nl) wordt wel gesproken over provisies die kunnen oplopen tot 20% van de boekingswaarde. Booking.com is voor veel bedrijven in de hotelsector en verblijfsrecreatie een zeer belangrijke partij voor het genereren van boekingen.
In het FD geeft Booking-ceo Glenn Fogel een reactie op de maatregel en de gevolgen daarvan voor zijn bedrijf. “In landen waar de afspraak kwam te vervallen zijn we competitief gebleven.”
Ook delen van klantinformatie
Koninklijke Horeca Nederland is blij met de maatregel, waarvoor zij stevig hebben gelobbyd. Toch zijn zij nog niet helemaal tevreden. Op het wensenlijstje staan nog twee maatregelen die Booking.com in het kader van de DMA wetgeving moeten doorvoeren:
- het toegang bieden tot gegevens die Booking.com verzamelt over hotels.
- het toestaan dat hoteliers zich kunnen afmelden voor verschillende diensten die ze nu verplicht moeten afnemen.
Meer informatie: www.booking.com