Bij nieuwe projecten krijgen steeds ontwikkelaars te maken met overvolle energienetten. Afgelopen jaren zijn er op vakantieparken steeds meer zonnepanelen geplaatst, maar die leveren vooral veel stroom op zonnige dagen. Opslag van energie in een batterij is vooralsnog een vrij dure oplossing. We vroegen aan Seijsener Recreatietechniek naar hun visie op een slimme elektrische infrastructuur voor (nieuwe) vakantieparken.
Hoe knellend is het probleem van energietekort op dit moment?
Wie op dit moment in Nederland een grootschalig project (nieuwbouw of uitbreiding) wil starten krijgt zeer waarschijnlijk te maken met ‘netcongestie’; De netwerken van de stroomdistributeurs zijn overvol geraak en er is geen ruimte meer voor grote nieuwe aansluitingen. Op dit moment staat het grootste deel van Nederland op code rood (geen mogelijkheden voor aansluiting) of oranje (voorlopig geen transportcapaciteit beschikbaar).
Zie voor een actuele stand van zaken: https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
De congestie is o.a. veroorzaakt door het gasloos maken van veel energievoorzieningen en de opkomst van duurzame energie (o.a. zon en wind) waarbij vaak ook retourleveringen van energie aan het netwerk ontstaan. Dit is even ‘heel kort door de bocht’ een achtergrond bij deze problematiek, waarover inmiddels diverse dikke rapporten zijn verschenen.
De netbeheerders werken inmiddels met man en macht op de capaciteitsproblemen op te lossen. Maar een oplossing kan, gezien de complexiteit van de infrastructuur, nog wel enige jaren in beslag nemen.
Wat betekent dit voor recreatiebedrijven?
We vragen het Johan Steur, hoofd verkoop buitendienst bij Seijsener Techniek
Staan er in de recreatiesector al veel projecten ‘on hold’ door de netcongestie?
Johan Steur: “Jazeker. Nieuwe projecten en bestaande vakantieparken welke verder willen ontwikkelen worden vaak vertraagd door deze problematiek. Ondernemers moeten dan oplossingen zoeken om met een beperkte capaciteit van de netbeheerder toch verder te kunnen ondernemen. Daar zijn zeker mogelijkheden voor, maar deze moeten natuurlijk wel financieel haalbaar zijn. En dat lukt niet altijd.”
Kunnen zonnepanelen in combinatie met batterijen een (technische) oplossing bieden?
Johan Steur: “Absoluut. Deze combinatie kan zeker in veel gevallen de oplossing zijn. Maar daarvoor is dan in de meeste gevallen ook nog steeds een netwerk aansluiting nodig om de accu’s te kunnen vullen als de zonnepanelen geen opbrengst hebben. Daarnaast ervaren we dat in de winter, als er geen opbrengst is van de zonnepanelen en het energieverbruik (door verwarming) hoog is dan soms naast de net aansluiting ook nog een aggregaat noodzakelijk is om korte pieken te kunnen ondervangen. Al met al dus altijd maatwerk.”
Is een investering in batterijen wel rendabel?
Johan Steur: “De oplossing van een energiesysteem met zonnepanelen en batterijen is op dit moment een noodzakelijke oplossing voor de bedrijven welke met netcongestie worden geconfronteerd. Als de netwerken weer op orde zijn, dan is de aanschaf van een eigen batterij investering technisch op dit moment nog niet echt interessant. Dat kan in de toekomst mogelijk veranderen als de aanschafprijs van de accu’s gaat dalen. Die ontwikkeling zie je nu al wel plaatsvinden. Daarnaast heeft de prijs van de energie hier natuurlijk veel invloed op.
Een terugverdien model in besparing van energiekosten voor de investering is er daarom meestal niet. De accu’s hebben daarbij ook een beperkte levensduur, afhankelijk van de gekozen uitvoering.”
Kun je ook batterijen (accu’s) van auto’s inzetten om (een deel van) de opslag te realiseren?
Johan Steur: “Deze oplossing zie je wel ontstaan bij particuliere woningen met een eigen elektrische auto voor de deur. Moderne laadpalen zijn hier al voor geschikt. Zij kunnen zelf een inschatting maken over de batterijcapaciteit die zij de volgende ochtend weer nodig hebben. Ik zie dat model echter nog niet op een vakantiepark worden toegepast. Daarvoor zijn de belangen tussen ondernemer en gast te verschillend.”
Past de inzet van een batterij wel in een duurzame bedrijfsvoering?
Johan Steur: “Oh, dat vind ik een moeilijke vraag. Daar ga ik je geen antwoord op geven. Onze overheid vindt in ieder geval van wel.”
Welke infrastructuur heb je vandaag de dag nodig om een goede grid te leggen voor netwerk en eigen duurzame energie?
Johan Steur: “Een heleboel van die zaken hebben we al besproken. Daarbij is mijn ervaring dat elke situatie, maar ook elke ondernemer daar verschillend in is. En dat maakt het ook leuk om met deze materie bezig te zijn!
Als ik het kort samenvat kom ik tot het volgende:
– Wat kan de netbeheerder aan capaciteit leveren? Door netcongestie willen netbeheerder vaak niet meer dan 3x80A leveren.
– Welke capaciteit heeft de vakantiewoning nodig en welke keuze kan en wil je daarin maken?
- Welk verwarmingssysteem
- Welke warmwaterbron
- Elektrisch koken 1 fase of 2 fase
- Autolaadpunt bij de woning of centraal
- Welke andere apparatuur
– Welke externe energiebronnen kan en wil je toevoegen?
- Denk aan zonnepanelen, accu’s, windmolens of een aggregaat
- Kies je voor centrale of decentrale opstelling van deze energiebronnen
– Wat kan je doen aan piekshaving/energiemanagement met je installatie. Door slim schakelen van apparatuur kan de (piek)belasting, maar oom het verbruik laag worden gehouden.
Met dank aan (kennisexpert): Johan Steur, hoofd verkoop buitendienst bij Seijsener
Seijsener heeft jarenlange ervaring bij de aanleg van de infrastructuur van o.a. vakantieparken, campings en jachthavens. Onderdeel daarvan is de infrastructuur voor de energievoorziening. Doordat de adviseurs van Seijsener samen optrekken met de ondernemers in de recreatiesector zijn zij uitstekend op de hoogte van de problematiek rond de netcongestie. Zij zoeken, samen met de bedrijven, naar een praktische oplossing, met oog voor het kostenaspect, maar die ook bijdraagt een toekomstgerichte bedrijfsvoering.
Meer informatie: www.seijsener.com